רכיבת אופניים לילדים ונוער המתמודדים עם קשב וריכוז
מדוע רכיבת אופניים הוא ספורט אידאלי לילדים ונוער המתמודדים עם קשב וריכוז?
*כתבה: שחף רמות, רוכבת, מאמנת, מקימת ובעלת מועדון 500 וואט עמקים
*המצולמים רוכבי עבר והווה במועדון 500 וואט עמקים ואין קשר ישיר בינם לבין תוכן הכתבה.

שילוב ילדים עם בעיות קשב וריכוז בספורט קבוצתי תחרותי הוא אתגר  למאמן, להורים ובעיקר לילד עצמו שצריך להתמודד עם קשיים לא פשוטים בתחום החברתי, הלימודי ולעתים אף ההתנהגותי.


לפי גל בר-זיו, (B.A בחינוך ללקויי למידה, מאמן כדורסל וספורט ללקויי למידה) ההערכות הן כי כ-20% מכלל השחקנים בספורט קבוצתי בגילאי 10-18 הם בעלי הפרעות קשב וריכוז.

על בסיס בדיקה בנבחרת האופניים התחרותית (רוכבים תחרותיים רשומי איגוד לעונת 2017 בגילאי 10-18) במועדון שלנו 500 וואט בעמקים  כ 51% (14 מתוך 27)מכלל הרוכבים בנבחרת התחרותית בגילאי 10-18 היו בעלי הפרעות קשב וריכוז מאובחנות.
סביר להניח כי בקרב המשתתפים בענפי הספורט האישי בכלל, ואופניים בפרט שיעור הספורטאים בעלי הפרעות קשב וריכוז הוא גבוה יותר מזה שבספורט הקבוצתי!


השפעת פעילות גופנית על תפקוד של בעלי הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות

הנושא נבחן במספר מחקרים שמציעים שפעילות פיזית יכולה דווקא לעזור לילדים עם הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות. 
המחקרים מחלקים את סוגי הפעילות הפיזית לשניים – פעילות נמרצת ופעילות מתונה. 
פעילות פיזית נמרצת כוללת אופניים ריצה או פעילות אירובית. 
פעילות פיזית מתונה כוללת הליכות או ריקוד כתחביב.
במחקר של Azrin  משנת 2006, הציעו שלילדים היפראקטיביים פעילות גופנית נמרצת יכולה להיות יעילה לצורך  חיזוק של נינוחות כדרך לשפר את הביצועים בלימודים.

פעילות גופנית משפרת את הפעילות של כימיקלים במוח שאין מהם מספיק בקרב ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות. החוקרים השתמשו בדימוי של כלכלות המבוססות על אסימונים לצורך חיזוק  של ההתנהגות הרצויה. 
בכלכלות אלה אסימונים נתינים עבור התנהגויות רצויות. 
אם נשתמש בדוגמא של כלכלת האסימונים לצורך חיזוק התנהגויות מסוימות בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות, ניתנים חיזוקים חיוביים בכל פעם שהם מבצעים פעילות גופנית במטרה להגביר את התכיפות של העיסוק בפעילות גופנית.

מחקר אחר בחן את התגובה של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות בהקשר עיסוק בפעילות גופנית. 
הילדים הורשו לשחק בחצר במה שהוגדר כפעילות גופנית נמרצת. 
נמצא שהילדים הפכו רגועים יותר בעקבות העיסוק בפעילות הגופנית.

במחקר שפורסם בשנת 2013  במגזין האמריקאי  Journal of Pediatrics נבחנה השפעת פעילות גופנית על תפקוד המוח ונמצא מתאם חיובי בין פעילות גופנית למדדי הבנה והישגים אקדמיים וכן הבנת הנקרא, זיכרון וחישוב.
במסגרת המחקר נבחנה  ההשפעה של פעילות גופנית אירובית בעצימות בינונית בילדים בגיל ההתבגרות עם הפרעת קשב וריכוז  (ADHD) באמצעות מדדים אובייקטיביים של תשומת לב, נוירופיזיולוגיה של המוח וביצועים אקדמיים.
לאחר ביצוע אימון של 20 דקות נראה כי הילדים עם הפרעות הקשב והריכוז הציגו תגובות מדויקות יותר, שיפור ביכולות הריכוז וכן ביצועים טובים יותר בתחומי קריאה וחשבון.
במחקר זה הוכח כי לביצוע פעילות אירובית עשויות להיות השלכות חיוביות על היבטים של תפקוד נוירוקוגניטיבי ושליטה מעכבת בילדים עם הפרעות קשב וריכוז, וכמו כן היא עשויה להוות כלי בטיפול שאינו תרופתי לילדים עם ADHD.

פעילות גופנית היא דרך מצוינת להורדת המתח ולשליטה בתנועתיות בילדים הסובלים מ-ADHD. הפעילות הגופנית משפיעה על מערכת העצבים והמוח וגורמת לשחרור אנדורפינים המסייעים להרגעה (המסייעת במיקוד ובביצוע מטלות), לשיפור מצב הרוח ולשחרור אנרגיה.
פעילות גופנית מאומצת הינה בעלת השפעה על המוח הדומה לפעילות הריטלין. שגרה קבועה של פעילות גופנית עשויה לסייע לטיפול הרפואי ב-ADHD ולהפחית תופעות קשב וריכוז והיפרקטיביות

אם כן, המסקנה היא שפעילות גופנית אכן משפרת את התפקוד של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז וכדאי ליישמה במסגרות בית ספריות וכמובן לשלבה בחיי ילדים אלו באופן בלתי פורמלי בחוגים בקבוצות רכיבה בשעות הפנאי.




על הביצה והתרנגולת: קשב וריכוז - והביצוע הספורטיבי

נמצא במחקרים רבים כי פעילות גופנית בפני עצמה  משפרת את תפקודי המוח ומערכת העצבים ותורמת רבות לשיפור הביצועים בכלל ואלו הספורטיביים בפרט ואיכות חייהם של ילדים ובני נוער עם קשי קשב וריכוז.
ישנו כאן מצב של "ביצה ותרנגולת" או דבר והיפוכו...
מחד הספורט לכשלעצמו מסייע לילדים ונוער עם קשיי קשב וריכוז - מאידך קשב וריכוז תקינים הם שני תפקודים משמעותיים הדרושים לביצוע ספורטיבי ראוי ואיכותי.
בהינתן קשיים בתפקודים הללו אנו כמאמנים צופים בהתמודדויות באימון עצמו של הספורטאי הן ברמה העממית, קרי ילדים בגילאים צעירים בשלב ההתחלתי שלהם בחוג הרכיבה, והן ברמה התחרותית וההשגית.


המוטיב החוזר

מחד אנו עוסקים בספורטאים שהם עם "מגבלות"  לביצוע ספורטיבי, מאידך עצם הביצוע הספורטיבי מאפשר להם לפרוץ את תחושות הכישלון, אי ההצלחה שלהם בתחומים אחרים בחיים וליצר לעצמם נישה ודימוי עצמי אישי וחברתי גבוהים - מעצם היותם ספורטאים ומעצם הביצוע הספורטיבי, ולרוב המוטיבציה שלהם בשל כך גבוהה מהממוצע!!!


תפקיד המאמן באימון ספורטאים בעלי הפרעות קשב וריכוז

כאן נכנסים המאמנים כדמות מפתח בתהליך התפתחותו של רוכב בכלל, ובוודאי ובוודאי כאשר מדובר על רוכב צעיר עם קשי קשב וריכוז.
על הפערים הקיימים ועל המכשלות שנובעות מקשיי הקשב יגשר היטב מאמן קשוב רגיש (אחד שקם בבוקר עם אהבה לדבר ואהבה לספורטאים) עם הרבה מוטיבציה אישית של המאמן וראיית המתאמן מחד והצבת מטרות ושימוש באסטרטגיות אימון ארגון וסדר ממוקדות ומותאמות לספורטאי מאידך.
שיתוף פעולה וגיוס הספורטאי לביצוע יחד עם גיוס ההורים יאפשר להוביל את הרוכבים הצעירים הללו מהלך משנה חיים בהיבט האישי ובהיבט התחרותי וההשגי. 
בפרוש - לייצר אלופים של החיים ואלופים באופניים!!! (וזכינו ב 11 שנות הפעילות של המועדון ועדיין זוכים לעסוק עם עשרות ויותר של צעירים נפלאים אלו).

ישנן לא מעט דוגמאות כאלו בענף האופניים בישראל, כותב יפה באתר האינטרנט שלו אליעד דניאל מי שהיה אלוף ישראל באופני הרים ושלל תארים לאורך השנים כך:
"חיי השתנו בגיל 15 כאשר רכשתי את אופני ההרים המקצועיים הראשונים שלי. 
דרכי החלה כילד היפראקטיבי שהתקשה רבות למצוא את מקומו במסגרת חברתית או בית-ספרית אובחנתי כילד בעל הפרעת קשב וריכוז.
באמצעות האופניים והרכיבה, מצאתי את המסגרת הראשונה בה חוויתי הצלחה ובעקבותיה באו הצלחות נוספות גם בתחומים אחרים בחיים, לכן אני מאמין שתחום ספורט זה יכול לסייע ולהעצים אנשים רבים ובני נוער להרגיש שהם שווים ויכולים להתמודד עם האתגרים של החיים".

אם כך,
כיום ידוע שקיים קשר חיובי בין פעילות גופנית לבין התנהגותם של ילדים ונוער עם בעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות. 
שימוש בפעילות גופנית מעלה את התפקוד הביצועי של המוח, מרגיע יותר ונותן מנוחה רבה יותר לסובלים מההפרעה גם בלימודים וגם בחיים עצמם.


יתרונות ענף רכיבת האופניים כענף מותאם ספציפית  לילדים ונוער בעלי קשיי קשב וריכוז לעומת ענפי ספורט אחרים

*רכיבת אופניים הינה ספורט אישי. הספורטאי אינו זקוק לביצוע של אדם נוסף על מנת להתקדם או ליישם את חוקי המשחק ואת המשחק עצמו להבדיל מענפים קבוצתיים...
אין צורך להגיב למגוון רב של גירויים!

*ספורט רכיבת אופניים במהותו משלב טבע סביבה ומרחבים פתוחים, ועוזר מאד לשחרור אגרסיות ואנרגיה וכן לשבירת המסגרות המקבעות והמגבילות, בעיקר לפן הקושי של ההיפראקטיביות.

*תנועתיות ומחזוריות - סיבוב הפדלים ע"י הרוכב מסייעת לעבודה מחזורית של המוח. אנו מניחים מצפייה רבת שנים שסיבוב הרגליים המונוטוני עוזר להרגיע, לפקס ולאסוף ריכוז של ילדים ומהווה מענה להסחתיות.

*זהו ספורט שמוגדר אתגרי-אקסטרימי (בעיקר רכיבת שטח) ומותאם לספורטאים ילדים ובני נוער שמראש אוהבים "ללכת על הקצה" וזקוקים לגיוון רב,אקשן ואדרנלין.

*ברכיבת אופניים דרושה "חוכמת משחק". 
מן הידוע כי רוב הלוקים בקשיי קשב וריכוז הם בעל אינטילגנציה גבוהה-מעל הממוצע, והאתגר המנטלי מחשבתי גם הוא דרוש להם.

*למרות היות הביצוע הפיזי עצמו אישי (החזקת הכידון,הישיבה על האוכף,הנעת הפדלים וכד') - האימונים והתחרויות מתבצעים בפן קבוצתי מה שמקנה לילדים ולנוער מערכת חברתית תומכת ומעצימה מעבר להורה ולמאמן!!!
הביצוע אישי-התמורות קבוצתיות!!!


בשורה התחתונה....
אימון אופני הרים להפרעות קשב וריכוז תורם ומחזק-

קידום מיומנויות התנהגות אישיות וחברתיות
חיזוק והעצמת הדימוי העצמי הפנימי
יצירת תדמית אישית חיובית
אמון ביכולות האישיות
שיפור היכולות הפיזיות והמנטאליות
שיפור התנהגויות סדר וארגון

רוכבים אלו הם אתגר גדול, ומהווים מניסיוננו מקור לעניין, יצירתיות ולהרבה מוטיבציה שלנו כמאמנים - לאמן ולהביא להצלחתם ויחד עימם - הצלחת קבוצת האם שלהם.
מכיוון שהם חווים אי הצלחות במסגרות הפורמליות - הם בדרך כלל הרוכבים בעלי המוטיבציה הגבוהה ביותר להצלחה בקבוצותיהם ובעלי פוטנציאל התמקדות והשקעה בספורט רכיבת האופניים כענף - ואף מקצוע ראשי בחייהם, כולל נכונות ומכוונות הורית גבוהה יותר מאשר רוכבים ללא הקשיים הללו.

זוהי זכות גדולה לגעת לאמן ולהוביל ספורטאים אלו ולחזות בצמיחה בגדילה ובהצלחותיהם והשיגיהם למרות הקשיים המובנים שהם מתמודדים עימם בתחום הקשב והריכוז.

>>>למעבר למגוון אימוני הרכיבה של המועדון הקישו כאן
>>>למעבר לכתבה הקודמת -אודות מה כדאי שיהיה בתיק של כל רוכב- הקישו כאן






צרו איתנו קשר