ספורט האופניים ככלי להעצמת הילד וכדרך להטמעת ערכים
*כתבה שחף רמות מאמנת ומדריכה במועדון 500 וואט עמקים

ערכים והעצמה דרך אימון רכיבה

"חנוך את הנער על פי דרכו", אמר המלך שלמה הנחשב לחכם שבאדם (משלי).

הרעיון של המשחקים האולימפיים, חזון המשחקים, הוא להפוך את העוסקים בספורט לאנשים טובים יותר, לחנך את האדם דרך הספורט לערכים ולהפוך את סביבתם לטובה יותר.


מן הידוע הוא שתרומתם של המשחקים האולימפיים לבניית סולם הערכים של האנושות היתה כה רבה עד כי בימים קדומים הופסקו מלחמות על מנת לאפשר את השתתפות הספורטאים מכלל ערי המדינה ולאפשר את מהלכם התקין של המשחקים.

בהקשר הספורטיבי הקלאסי הדגיש הוועד האולימפי את ערך ההשקעה וההישג, שבא לידי ביטוי בסיסמה מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר. 
אך לצד ערך זה, הבליטו המארגנים גם את עקרון הספורטיביות והדרך החשובה יותר מן המטרה– "לא הניצחון חשוב אלא ההשתתפות"


למעשה הטמעת ערכים דרך הספורט מהווה אתגר חינוכי ואימוני דו ערכי לעוסקים באימון - המדריכים והמאמנים.
מצד אחד הישגיות ושאיפה לשיפור מתמיד ותוצאות ומצד שני ערכי שיויון, סובלנות, ספורטיביות, עבודת צוות, שייכות, הגינות-משחק הוגן, השקעה, חריצות, מימוש עצמי, הצבת מטרות והגשמתן, חשיבות הדרך ולאוו דווקא המטרה.
ובנוסף אורח חיים בריא כשנאמר- "נפש בריאה בגוף בריא"

אלו הערכים שעליהם מושתת הספורט, ושבבואנו לאמן אנו שואפים להנחיל לילדים - לרוכבים ולרוכבות.



תפקיד המדריך והמועדון בהטמעת ערכים

תפקיד המועדון-מאמן-מדריך להכווין את הילדים לשם, לתווך להם סיטואציות מהפעילות הגופנית, באופן שילמדו ויטמיעו ערכים. 
אפילו לזמן להם, באופן יזום, סיטואציות משחק מלמדות ומחנכות דרך הספורט דרך האימונים, דרך הרכיבה.

חלק מהחינוך באמצעות הפעילות הגופנית, מחייב אותנו להתמודד עם ערכים שהם כביכול סותרים, כאלו שעלולים להוביל למקום טוב, או למקום שלילי. 

למשל הניצחון: חשוב להבחין בהבדלים – ההישג הוא היעד, האתגר שיש להציב. הוא לא מטרת העל, והוא לא ערך בפני עצמו. 
הצבת יעדים ואתגרים נותנת את הדרייב לפעול לאור הערך, שהוא ההישגיות והמצוינות. 
המסר החשוב לילדים במקרה הזה – המצוינות באה לידי ביטוי בדרך אל היעד, לא בהישג עצמו.

או למשל, תרומת הספורטאי הבודד להישג קבוצתי, להיות חלק מקבוצה, חלק מנבחרת בי”ס או מנבחרת לאומית, מספק צורך של שייכות וגאווה. 
צורך זה הוא חיובי וחשוב, כל עוד הוא במידה.
אם מדובר בגאווה שחורגת מתחושת השייכות, ועוברת לכדי זלזול או שנאה, והמאבק הספורטיבי גולש למונחים של "מלחמה כצורך להוכיח עליונות" – זה שלילי. 
וכך נתווך לילד - גאווה קבוצתית, לאומית וכו’ – בסדר גמור, כל עוד זה בא עם כבוד לאחר (עוד ערך חשוב בספורט ובחיים). 
התנשאות, לאומנות, גזענות, שנאת האחר, או כל רגש שעלול לנבוע מעניין השייכות בהיעדר תחושת כבוד – אין לו מקום על פי סולם ערכים נכון!



רוכב-אופניים-קבוצה

ספורט האופניים כולל את העבודה הגופנית לצד הכלי עצמו - המכונה - נותן ערך נוסף של חיבור האדם-ילד למכונה.
זהו חיבור פיזי בעיקרו אבל לא פחות מכך חיבור מנטאלי וערכי שלא לומר רוחני.

חניכת הילד להרמוניה בעבודת הגוף עם המכונה, בטיפול במכונה ושמירה על כשירותה, כמו גם טיפול בגוף לצד מקסום יכולות פיזיות באמצעות ובתזמון עם המכונה הוא תהליך למידה, צמיחה והתפתחות ערכית בפניי עצמו אישית אבל גם חברתית וקבוצתית.

למשל - כשם שכלל מערכות האופניים צריכות לעבוד בהרמוניה על מנת שהאופניים ינועו קדימה כך עבודת הצוות בקבוצה.
כשם שחלק אחד חייב להיות מדויק להפליא על מנת ליצר מימוש והצלחה (או כישלון) כך גם הדיוק באימון עצמו, בטכניקה, באורח החיים סביב הספורט והרכיבה ועוד ועוד.

בהיותו ספורט האופניים ענף ספורט אישי אבל גם קבוצתי הוא בעצם מאגד את כלל הערכים האישיים - חיזוק הבטחון העצמי, הצבת יעדים והגשמתם, שאיפות וחלומות ומימושם, חריצות, השיגיות עם ערכים קבוצתיים - עבודת צוות, סובלנות, ספורטיביות, שיויון, כבוד לאחר ועוד.



שילוב ערכים באימון רכיבת אופניים

בבואנו לחנוך יום יום את הילדים דרך ספורט האופניים, צוות המאמנים משלב את כל הערכים הללו דרך כלי האימון והביצוע לאחד,
באמצעות ההתבוננות המתמשכת בילד, זיהוי יכולותיו, כישורנותיו, חוזקותיו (שהם בגדר נעלם בהתחלת הדרך), העצמתן והבאתו בעזרתן לכדי מיצוי אישי, קבוצתי, ספורטיבי, חברתי וערכי.
המדריך מקנה לילד כלים לחיים.

זוהי עבודתו העיקרית של של המאמן.
התהליך השלם של יציקת התוכן, הערכים ויצירת ערך והצלחה בכלל ההיבטים הללו תוך הבנייה ערכית חוויתית דרך אתגרים, הצלחות, כישלונות, ניסוי ותהיה ולמידה הדדית מתמשכת של המאמן את הילד המתאמן-רוכב, ושל הרוכב את עצמו וסביבתו בסביבת אימון תומכת ומקדמת המקנה לילד מגוון של התנסויות, חשיפה לאפשרויות, לסיטואציות ותגובות ומהווה מהלך משמעותי להקניית כלים ערכיים ממשיים בהווה ולהמשך החיים.




השילוש: רוכב-מאמן-הורה

בתהליך האימוני-ספורטיבי מרכז תשומת הלב הוא המתאמן-הספורטאי-הרוכב.
לצידו, ההורים המהויים את הבסיס הערכי, הפיזי, הכלכלי, הלוגיסטי,"הרוח הגבית",  והמאמן.

מערכת זו משולה למשולש בו לכל צלע תפקיד מוגדר משלה, והחשיבות של כל צלע, ותרומתה לתהליך ההתפתחות של הספורטאי, הילד הרוכב והצלחתו הן הבסיס האיתן לכך.

זכות גדולה היא לנו צוות האימון להיות שותפים בחינוך ילדים אלו, דור עתיד מופלא, ולקבל את האמון וההזדמנות מההורים,הילדים והיקום, להשפיע כה רבות על ההווה והעתיד שלהם - חינוכית,ספורטיבית וערכית בתהליך התפתחות משותף והדדי תוך הנאה והנעה משותפת מאישיותם, יכולותיהם, כישרונותיהם, אופיים, ערכיהם הגרעיניים, חוזקותיהם יום יום.
כשנאמר: "חנוך את הנער על פי דרכו"


>>>>> למאמר על הקשר בין הפרעת קשב וריכוז ורכיבת אופניים הקישו כאן
>>>>> למידע אודות צוות המועדון הקישו כאן
>>>>> עוד על ערכי המועדון הקישו כאן
>>>>> למידע על אימונים במועדון הקישו כאן

צרו איתנו קשר