בייק טורינג - bike touring - חלק א'
*כתב וטייל: חן לבני - מדריך רכיבה במועדון 500 וואט עמקים
טיול "אופני טורינג " cycle touring במערב אירופה
המאמר הזה כתוב בלשון זכר אבל מופנה לשני המגדרים!
קדימון: מה עבר לך בראש??? יא טומטום?
אי שם בין השעה השלישית לחמישית של הטיפוס על הסטלוויו עם אופניים ו 20 קילו ציוד, תוך כדי גשם מעורב בשלג אני מודה שהמחשבה הזו עברה לי בראש....
הי
שמי חן, אני רוכב על אופניים מאז שהייתי ילד ובאופן יותר מסודר מאז אמצע שנות ה 90.
ב 2016 השתחררתי אחרי 30 בשנה בצבא והחלטתי לפצוח ב"טיול שחרור". ההחלטה הייתה לעשות טיול בייקטורינג מאיטליה לנורמנדי דרך שוויץ, גרמניה, ובלגיה - מה שנקרה "לקפוץ למים העמוקים".
ב 2016 השתחררתי אחרי 30 בשנה בצבא והחלטתי לפצוח ב"טיול שחרור". ההחלטה הייתה לעשות טיול בייקטורינג מאיטליה לנורמנדי דרך שוויץ, גרמניה, ובלגיה - מה שנקרה "לקפוץ למים העמוקים".
זה היה הטיול הראשון שלי בז'אנר הזה וכך ב 24 למאי 2016 מצאתי את עצמי נוחת במילאנו עם אופניים וציוד, מתוך כוונה כללית להגיע בסביבות יולי לחוף האטלנטי. מאז הספקתי לעשות עוד שני טיולים נוספים באירופה (עם אשתי המדהימה) וארבעה טיולי בייקפקינג רב-יומיים (מעל יומיים).
חשבתי לרכז כאן את התובנות והלקחים שלי לטובת מי שמעוניין לנסות ולעשות טיול כזה. אינני מתיימר לדעת הכל ואינני "מקצוען טיולים" אבל נראה לי שיש מחסור במאמר כזה בעברית.
אני אתחיל ב"אמירת אזהרה": טיול אופניים עצמאי הוא הרפתקה! מי שחייב שהכול יהיה מתוכנן עד ל XXXXX אפסים אחרי הנקודה, זה לא הטיול בשבילו- דברים משתבשים, לוחות זמנים משתנים ומזג האוויר לא תמיד משתף פעולה. ואחרי שאמרתי את כל זה, ה"רווח" בטיול, ההנאה, החוויות, תחושת החופש הנוף וכו' עולים בהרבה על ה"הפסד".
אז למה אופניים?
בספר "זן ואומנות אחזקת האופנוע" מצטט המספר (פידרוס) אמירה פילוסופית שאומרת ש"הרים צריך לטפס באיזון בין קוצר הרוח לקוצר הנשימה". אופנים מבחינתי עונים בדיוק על השילוב הזה, מספיק מהירים וניידים בשביל לראות מקומות ולנוע בקצב משמעותי ומצד שני מספיק איטיים בשביל להיות חלק מהנוף, האנשים והמקומות.
בייק טורינג הוא נושא כל כך רחב, וחילקתי אותו ל3 פרקים.
אז בואו נתחיל....
פרק ראשון - תיכנון טיול בייק טורינג
מה זה בכלל בייקטורינג / Bicycle touring ?
לא כל טיול אופניים בחו"ל הוא בייקטורינג, השימוש במונח הזה מתכוון לטיול שבו כלי התחבורה העיקרי שבו עושים את הטיול הוא אופניים, בתוך הקטגוריה הזו יש הרבה תת קטגוריות החל מטיול מאורגן לאורך הדנובה על אופניים חשמליים שבו חברת טיולים מארגנת את כל הלוגיסטיקה, מסלול וכו' ואתה רק צריך לרכב את המסלול שנקבע, ועד למה שנקרה באנגלית self-supported כלומר טיול עצמי – הכל נמצא על הרוכב.
המאמר הזה מתייחס לקטגוריה האחרונה כלומר טיול עצמי עם כל הציוד על האופניים, לניסיון שלי באירופה המערבית (לא עולם שני ולא עולם שלישי) ולטיול שהוא ברובו על כבישים סלולים/ שבילי אופניים ולא בשטח.
אז איך מתחילים?
קודם כל לומדים :)
תחום הbicycle touring מאוד מפותח בעולם, יש עשרות אתרים, מגזינים , בלוגים, ספרים סרטי הדרכה וכו' שעוסקים בתחום ולא בעיה לחפש. שני מקורות טובים בעברית הם קבוצת Touring Bike Israel בפייסבוק. או להתחבר לסיפור המסע של קובי אשל באתר בייקפאנל (בעברית) או בפייסבוק.
דוגמה לאתרים מומלצים לבייקטורינג:
www.bicycletouringpro.com - –אתר באנגלית של טייל אמריקני.
www.tomsbiketrip.com - אתר של בחור אנגלי שמטייל כבר שנים – אתר ב"גישה האנגלית" יותר נינוח ופחות "מפונפן" מהאתרים האמריקאים.
www.cyclingabout.com – בחור בשם אלי דונהם מאוסטרליה שמטייל כבר שנים ומתחזק אתר טוב.
www.crazyguyonabike.com – אתר פתוח לאנשים מכל העולם שמכניסים אליו מסלולים, יומני מסע, טיפים וכו'. אתר קצת פחות ידידותי אבל מלא חומר ומידע רלוונטי.
בנוסף לאתרים האלו יש הרבה מאוד סרטים ביוטיוב רק צריך לחפש: bicycle touring ועולים עשרות סרטים. סרטים נחמדים שעזרו לי אפשר למצוא בכתובת the UNtour על זוג אמריקאים מתחילים לגמרי בלי רקע באופניים שחצו את ארה"ב ב 2011 על אופניים. יש עוד מאות אתרים אבל אני חושב שהכיוון מובן.
בעיקר עכשיו ב"זמן קורונה" זה הזמן לחפור ולפנטז ולהתכונן לטיול הבא/ הראשון שלכם...
איך בוחרים מסלול
הדבר הראשון שצריך להחליט הוא מה אופי הטיול?
הררי או מישורי, טיול "כוכב" או טיול נודד, מה רמת הקושי הפיזי והריחוק מציביליזציה שאנחנו מחפשים? איזו מדינה בא לנו לראות? באיזו שפה אנחנו מרגישים נוח לתקשר? לאן יש טיסות זולות? מה התקציב שיש לנו? אחרי שהגדרנו את הפרמטרים אפשר להתחיל לחפש מסלולים.
המסלולים הראשיים שחוצים את היבשת באירופה מרוכזים תחת השם Eurovelo. זוהי רשת מסלולי אופניים הכולל כ- 20 מסלולים החוצים את אירופה שתי וערב, וזוהי נקודת התחלה טובה לחיפוש מסלול רצוי.
המסלולים הללו יהיו לרוב על שבילי אופניים ודרכים צדדיות ומותאמות לרוכבים ונוסף על כך יש אפליקציה של המסלולים לאנדרואיד ולאייפון.
נקודת אזהרה/ למחשבה לגבי מסלולי היורוולו ושבילי אופניים ייעודיים בכלל:
*המפה מראה מסלולים שלמים אבל בשטח לא כל מסלולי היורוולו מסומנים באופן איכותי לכל אורכם, זה משתנה ממדינה למדינה – צריך להעמיק במפה. למרות האזהרה הזו לטעמי הם נקודת הפתיחה הכי טובה לתכנון.
*לרכיבה על שבילי אופניים ייעודיים יש פוטנציאל לנתק אתכם במידה מסוימת מהסביבה, האנושית בעיקר, לכן מומלץ לרדת מידי פעם מהמסלול ה"רשמי" איפה שאפשר ולרכב על כבישים צדדיים או בתוך ישובים/ כפרים.
מעבר לאתר של היורוולו קיימים עשרות אתרים נוספים ע"פ מדינות, אזורים, חבלים וכו' - פשוט לחפש בגוגל bicycle touring routs ותגיעו אתרים.
דוגמה לאתרים מצוינים לאזור איטליה Italy-cycling-guide info או בשוויץ (המדינה הכי מסודרת והכי משלטת בעולם לטיולי אופניים!) Switzerland mobility.
המקור האחרון למציאת מסלולים הוא אפליקציות ואתרי הנווט ברשת כמו: www.ridewithgps.com (האתר שאני משתמש בו) או www.komoot.com ואני בטוח שיש עוד.
מתי עדיף לטייל באירופה?
התקופה הטובה ביותר היא מאמצע מאי ועד יולי – מזג האוויר יפה, זה עדין לא עונת התיירות לכן קל למצוא מקומות לינה והם גם יותר זולים, הימים ארוכים - מחשיך ב 22:00 ורוב מעברי ההרים כבר פתוחים.
אופציה שניה היא ספטמבר אותו דבר רק אחרי העונה עם ימים קצרים יותר.
ביולי ואוגוסט הכול צפוף, עמוס, חם ויקר.
נקודות לתשומת לב -מי שמתכנן טיול באזור הררי - אלפּים, פירנאים וכו'- חשוב לבדוק מראש את התאריכים הרשמיים של פתיחת המעברים, לדעת איפה מבררים בזמן אמת את מצב המעבר (אתר, טלפון וכו') וגם לקחת בחשבון שבהרים מעבר יכול להיסגר גם באמצע יולי בגלל סופה מקומית.
לוחות זמנים
טיול הוא טיול ולא מירוץ ובחודשים המומלצים (מאי, יוני וספטמבר) בדרך כלל לא מאוד חם רוב היום כך שאין צורך לרכב מאוד מוקדם או מאוד מאוחר. מעבר לעובדה זו מכיוון שמדובר בטיול, במידה וחם אפשר תמיד לעשות הפסקת צהרים רצוי ליד נחל/ אגם/ חורשה ולהתקרר .
הלו"ז הממוצע, שלי לפחות, מושפע מזריחה ושקיעת השמש, באוהל אי אפשר ל"סגור את תריסים" כך ששעת ההשכמה היא בדרך כלל בסביבות שבע, שבע וחצי. שגרת הבוקר, כלומר, התארגנות על ארוחת בוקר, קיפול האוהל ואריזת הציוד בתיקים אורכת כשעה וחצי כך שיום הרכיבה מתחיל בערך בתשע. במהלך היום לא הייתי מבשל אלא אוכל מה שיש על הדרך ומקסימום עושה פק"ל קפה והיום מוקדש לרכיבה וטיול.
ביוני השקיעה היא בערך בשמונה וחצי בערב ויש אור עד עשר בלילה כך שיש מספיק זמן לרכב בניחותא. ההמלצה שלי היא להגיעה למקום הלינה בין ארבע לשש בערב כך שיש מספיק זמן להתארגנויות, בישול, מקלחת, אולי קפיצה לפאב הקרוב וכו'. סיום היום הוא בד"כ בעשר, עשר וחצי.
חלק מאתרי הקמפינג נסגרים מוקדם אחה"צ וקרה לא פעם שעשיתי תיאום טלפוני בצהריים וההזמנה (עם מפתחות לשירותים/ מקלחות ) ממתינה במעטפה עם השם שלי על לוח המודעות במשרד או שפשוט מגיעים מתמקמים ומשלמים למחרת בבוקר.
בטיול של שבוע ויותר מומלץ להכניס יום סידורים/ כביסה/ מנוחה אחת לשלושה ימים. ביום הזה מתכננים מסלול קצר יותר ומגיעים לנקודת סיום היום מוקדם יותר או מתחילים יותר מאוחר על מנת להשאיר זמן לסידורים.
קניות – רוב מסלולי האופניים לא עוברים במרכזי ערים אלה יותר באזורים הכפריים/ פריפריה.
צריך ללמוד את לוחות הזמנים של החנויות של המדינה שמטיילים בה - בחלק מהמקומות הסופרים לא נפתחים לפני 9 ונסגרים ב 19:00 או שיש הפסקת צהרים בין 12:00 ל 14:00 (צרפת באזורים הכפריים כדוגמה ) לכן רצוי לעשות את הקניות שצריך במהלך היום ולא לחכות לערב.
עלות
עלות יום טיול תלויה מאוד באופי טיול וברצון של המטייל. פגשתי אנשים שמטיילים ב 10 דולר ליום (ישנים בשטח, מבשלים לבד וכו') זה אפשרי, אני מעריך שזוג שמטייל צריך להתכונן לבערך 50 יורו ליום בממוצע בהנחה שהוא ישן בקמפינגים ומידי פעם בצימר / מלון.
כשטיילתי לבד זה עלה לי בערך 27 יורו ליום בממוצע על פני חודשיים של טיול.
ועוד כמה טיפים לתכנון המסלול:
זה טיול ולא מירוץ! טווח הנסיעה היומי צריך להיות בין 35 ל 90 ק"מ (בהתאם לתוואי) להשאיר מספיק זמן להנות מהנוף, לעצור בבתי קפה וכו'.
לסמן מראש נקודות ומקומות שרוצים להיות בהם, כולל לקחת בחשבון כמה זמן נתעכב בהם או שיקולים אחרים (למשל בטיול ב"דרך היין" רצוי לתכנן הפסקה אחרי 3 יקבים... ל"התאוששות") לחבר את הנקודות למסלול רציף ע"ב שבילי אופניים וכבישים צדדיים.
לתכנן ימי רכיבה כך שיתחילו ויסתיימו באתרי קמפינג או מקומות לינה מתוכננים - ראו בסעיף "לינה" בפרק הבא....
לתכנן ימי מנוחה - גם אם אתם רוכבי מיומנים ובכושר לרכב על אופניים עמוסי ציוד ימים שלמים זה "משהו אחר" ולוקח לגוף זמן להתרגל.
להימנע בתכנון מרכיבה על כבישים ראשיים! זה מסוכן ולפעמים לא חוקי לאופניים.
לגבי מנהרות כנ"ל. יש לבדוק אם יש שביל הולכי רגל / אופניים במנהרה ואם יש הוראות מיוחדות לגבי מעבר במנהרה. באיטליה למשל חייבים ללבוש במנהרות אפוד זוהר, ואם אין כזה עלולים לקבל קנס מהמשטרה.
בחלק ממסלולי האופניים באירופה ( שווייץ, אוסטריה, איטליה כדוגמה) יש שירות שאטלים של אוטובוסים או רכבות מקומיות עם אפשרות להעמסת אופניים ע"מ לדלג על קטעים בעייתיים במסלול, מנהרות, קטעים עמוסים או עליות משמעותיות – שווה לבדוק את זה בשלב תכנון המסלול.
במידה ומשתמשים לתכנון ב google map לוודא שאתם על פונקציית אופניים.
נקודת התחלה - אפשר להתחיל לרכב ישירות משדה התעופה אם הכבישים מאפשרים את זה - כלומר אם יש שבילי אופניים שיוצאים ממש מהשדה. אם לא, לתכנן לצאת מהשדה ברכב / תחבורה ציבורית לנקודת ההתחלה.
בכל הטיולים שלי עד היום בחו"ל היום הראשון היה יום התארגנות. יצאנו מהשדה למלון / קמפינג ברכבת / מונית ושם התארגנו - הרכבת אופניים, העמסת ציוד, קניות חיונית וכו''. כנ"ל לגבי היום האחרון - ראו התייחסות בחלק שמדבר על הטסת האופניים.
בהמשך פרקים נוספים !! מהלך הטיול והציוד הנדרש.
ותמיד תזכרו - אם יוצאים - מגיעים למקומות נפלאים (ד"ר סוס)
>>>>> למאמר הבא בסדרה - בייק טורינג - חלק ב' - הטיול עצמו - הקישו כאן
>>>>> למאמר הקודם בבלוג: חיזוק הנפש והגוף בזמן הקורונה ליחצו כאן
>>>>> להצעות לטיולים בארץ בהדרכת חן, לזוגות, למשפחות ולקבוצות הקישו כאן
צרו איתנו קשר