בייק טורינג - bike touring - חלק ב'
הפרק שני מתוך הטרילוגיה - והפעם - מה קורה בטיול עצמו.....
*כתב וטייל: חן לבני - מדריך רכיבה במועדון 500 וואט עמקים









עם איזה אופניים מטיילים בחו"ל?

השכרת אופניים בחו"ל
מעולם לא שכרתי אופנים לטיול בחו"ל. 
אני יודע שאפשר לשכור אופני טיול בעיקר באזורים המתויירים במיוחד (הדנובה, דרך היין בצרפת, הולנד וכו').
השכרה יכולה לחסוך את כל "כאב הראש" וההתעסקות בהטסת האופניים לחו"ל אבל מצד שני העלות יותר גבוהה, השכרת אופניים יכולה לעלות כמו ואפילו יותר מהטסה של אופניים מהארץ. 

אישית, לא שכרתי אופניים לכן אני לא יכול להתייחס בפירוט לתחום. 
אני מטיס את האופנים מהארץ. בגלל המשמעות הגדולה של הנוחות וההתאמה של האופניים העדפתי תמיד לקחת את האופניים הפרטיות שלי שאותם אני מכיר, כולל כל התיקים והמיתקנים ושהתנסיתי בהם כבר קודם.  


עלות הטסת אופניים היא בערך 50 יורו/ 70 דולר לזוג אופניים לכל כיוון.
טיפ - צריך לוודא עם הסוכן/חברת התעופה שאפשר להטיס אופניים ומה מגבלות הגודל והמשקל של הארגז, לפעמים זה משתנה מחברה לחברה.


ארגזים עבור הטסת אופניים לחו"ל

אם המסלול הוא מעגלי אפשר לקחת מזוודת אופניים ייעודית ולהשאיר אותה במלון / שדה התעופה, רק לקחת בחשבון שאחסונה בשדה עולה כ 10 יורו ליום ( בשוויץ, גרמניה, וצרפת) ובמלון לא תמיד יש מקום / רצון לשמור לכם על הארגזים.
 
במידה וכן רוצים להשאיר את ארגז האופניים במלון היציאה - צריך עוד מהארץ לוודא שיש להם מקום אחסנה לארגז. 
יש בארץ חברות שמתמחות במזוודות להטסת אופניים כמן BS online.co.il עם הרבה ניסיון ויכולת לסייע בעניין. 

במידה והמסלול איננו מעגלי- הפתרון הטוב ביותר הוא ארגז קרטון רגיל שבו מגיעים אופניים לחנות. 
כל חנות אופניים תוכל לשמור לכם ארגז כזה וכנ"ל בדרך חזרה, אפשר למצוא ארגזים כאלו כמעט בכל חנות אופניים בחו"ל, רק צריך לוודא שהוא בגודל מתאים לאופניים שלכם - רצוי ארגז של אופני שטח עם גלגלי 29, זה אמור להספיק. 

יש ברשת סרטי הדרכה על כיצד לארוז את האופניים בארגז מהסוג הזה. סרטון מומלץ (באנגלית) הוא:     " How to pack a cardboard bike box " של האתר GCN ביוטויב.

המשקל המותר לארגז משתנה בין חברה תעופה אחת לשנייה, אבל הוא תמיד יותר ממשקל האופניים לכן אפשר ורצוי להכניס לארגז עוד ציוד במקום לסחוב מזוודה או תיק. 
ציוד כמו אוהל, שק שינה, שקית עם בגדי חורף וכל ציוד בעל נפח גדול ומשקל יחסית קטן וגם יכול לרפד את האופניים בתוך הארגז.

מומלץ בחום! לא לבצע את האריזה של האופניים יום לפני הטיסה!!! תנו לעצמכם כמה ימים לעניין, כך שבעיות וקשיים שיתגלו בתהליך ( תמיד מתגלים) לא יהיו ברגע האחרון.

Carry on: בכל טיול צריך לקחת בחשבון שיהיה עיכוב או אובדן של המטען, לכן מומלץ להעלות אתכם למטוס בתיק את הפריטים החיוניים לרכיבה כמו קסדה, נעלים, פדלים, סט בגדי רכיבה, כך גם האופניים התעכבו או אבדו תוכלו לאלתר. 

מזוודה אישית  - אם הטיול הוא לא מעגלי לא לוקחים מזוודה, אלא אם אתם מתכוונים לזרוק אותה.  אני משתמש בתיק מבד שק שעולה 10 ₪ בשוק וזורק בשדה התעופה בחו"ל או מנסה לדחוף הכל לארגז האופניים שנשאר באיחסון ומסתדר בעליה למטוס  רק עם תיק הכתף + תיק הכידון שהוא כמו ארנק גדול / תיק מצלמה.


אריזת אופניים - טיפים:

קחו אתכם לשדה התעופה בארץ גליל של נייר דבק רחב,  כמעט תמיד יש בו צורך. שיהיה בהישג ידכם עד לפרידה מהארגז. גם בדרך חזרה שווה לקנות גליל כנ"ל לאריזת האופניים לדרך חזרה וגם לקחת לשדה התעופה למקרה שהבודקים בשדה יחליטו לפתוח לכם את ארגז האופניים!!

בחלק משדות התעופה צריך מטבעות ע"מ לשחרר את עגלת המטען ( חייבים ע"מ לנייד את הארגז) שווה לצאת מהארץ עם המטבעות הללו.

מומלץ לשקול  את הארגז לפני הטיסה ( בבית)  ולוודא שהוא לא חורג מהמשקל המותר כולל להשאיר ספייר של כמה קילוגרמים – חבל להגיעה לשדה ולגלות שצריך לשלם Overweight  או לארוז מחדש את הארגז.



ניווט בטיול בייק טורינג

אני משתמש בטלפון הסלולרי שלי כמכשיר ניווט עם האפליקציה שהגיעה עליו מאפל, אבל למי שפחות אוהב לנווט או לא רוצה להסתבך בנושא, מומלץ להצטייד במכשיר ניווט ייעודי לאופניים כמו ,Garmin  Wahoo, או של חברת  Twonav הישראלית, עליהם אפשר "להטעין" את המסלול והוא ינווט בסגנון waze. 

רק חשוב לוודא שהמכשיר שיש לכם תומך ניווט ברמה נוחה, לא כולם כאלו (לדוגמה - גרמין מסדרה  800 או 1000 תומכים ו 500 פחות נוח ).


מפות

אני חושב שמומלץ להשתמש גם במפות נייר רגילות, בעיקר לשלב התכנון וגם לקחת אותן לטיול. 

לא נגמרת להם הסוללה, ואפשר בצורה נוחה לראות מרחב גדול, דבר שקשה לעשות במסך קטן. המפות שאני משתמש בהן הן של Michelin מהסדרה הכתומה ( 1:400,000+/- ) או במסלולים יותר קצרים כמו 'דרך היין' במפות מהסדרה הצהובה ( 1:200,000). שילוב של מפה ומכשיר אלקטרוני הוא השילוב המנצח מבחינתי.

טיפ קטן: חשוב לזכור שככל שהאזור יותר צפוף ויותר אורבני הניווט יותר מורכב - הרבה יותר כבישים והפתעות, כלומר ההסתמכות היא יותר על המכשיר הדיגיטאלי,  לעומת זאת בהרים ובשטחים הפתוחים מפה יכולה לתת תמונה יותר טובה של השטח.



חשמל 

אנחנו צריכים וצורכים חשמל - טלפון, מחשב אופניים, מצלמה, לפטופ/ טבלט וכו'.
באירופה אין בעיה להסתדר עם כבל הטענה וסוללת גיבוי חיצונית של 5000 עד 10,000 מילי אמפר. כמעט בכל אתר קמפינג יש איפה להטעין, אך לרוב זה לא יהיה קרוב לאוהל אלא במבנה המרכזי, וכמובן שבבתי מלון ומסעדות.

מי שרוצה יותר עצמאות יכול להצטייד בפאנל סולרי ( 40-100$ באמזון) ולמשקיעים ממש אפשר לבנות גלגל אופניים קדמי עם דינמו וממיר מתח, אבל לדעתי זה מיותר לאירופה וגם מאוד יקר - עניין של אלפי שקלים.
 
באופן אישי לא רכבתי כמעט בלילה והסתפקתי בפנס שעובד על סוללות רגילות שאפשר למצוא בכל חנות טיולים.


לינה

שוב נתחיל בעקרונות: 

אם מטיילים לאורך אחד ממסלולי הטיול הפופולריים אין שום בעיה לישון בכל לילה במלון/ צימר B&B וכו'.

במקרה כזה אין צורך לסחוב ציוד שינה וגם ציוד הבישול יורד משמעותית. היום בעידן ה Booking ובהנחה שלא יוצאים בעונת השיא, כלומר יולי ואוגוסט, אין שום בעיה להזמין בצהריים או ערב קודם מקום ללילה (בהנחה ולא הגעתם לעיר ביום שמתרחש בו הגמר הארצי של משהו – סיפור שקרה באמת). 
במידה והטיול הוא בעונת השיא - מומלץ להזמין מראש!

במידה ולא רוצים לישון רק בנ"ל, אירופה ובעיקר איזורי הטיול הפופולריים מרושתת באתרי קמפינג. ל"קשוחים" אפשר גם לישון "בר בשטח" רק שלא תמיד זה חוקי, אין מקלחת, אין חשמל, וגם צריך לסחוב מים לבישול ולבוקר, בקיצור לשיקולכם. 

אפשרות שלישית היא להצטרף למועדון כמו https://www.warmshowers.org/ שהוא מועדון בין לאומי של אנשים שמוכנים לארח בביתם או בחצרם רוכבי אופניים ולישון אצלם – זה קצת דומה ל"מלאכי השביל בארץ".


איכות ורמת הקמפינגים משתנה ממקום למקום אבל ככלל, במסודרים שבהם יש מכונות כביסה וייבוש, ובכולם יש מקלחות מסודרות ונקיות, "חדר חברה" עם אפשרות להטענת הטלפונים, WIFI  ובד"כ גם חנות מכולת בסיסית -בקיצור כל מה שצריך בסיום של יום רכיבה. 

לטעמי במזג אויר יפה הקמפינג המסודר הוא האפשרות המועדפת. ה"חלקה" שאתה מקבל כרוכב אופניים משתנה בין אתר לאתר, בחלקם יש חלקות סדורות וממוספרות שבד"כ מופרדות אחת מהשנייה בגדר חיה אבל בחלק מהאתרים רוכבי האופניים פשוט מקבלים חלקת דשא שבה כולם נוטעים את האוהלים שלהם. 

הסיטואציה הזו מאפשרת לפגוש רוכבי אופניים וטיילים אחרים שלא מתאפשר לפגוש בנסיבות אחרות.

טיפ חשוב! בחלק מאתרי הקמפינג  (בעיקר בצרפת) אפשר להזמין בערב מאפים טריים לבוקר- בגט/ קורסון וכו', זה מגיע בד"כ בין שבע לשמונה בבוקר.


עד כאן, הפרק השני בסדרה.
בפרק הבא והאחרון, כל המידע על הציוד הנדרש לבייק טורינג....
נתראה, וזיכרו.... אם יוצאים - מגיעים למקומות נפלאים (ד"ר סוס)

>>>>> למאמר הקודם בסדרה - בייק טורינג - חלק א' - הכנות לטיול  - הקישו כאן
>>>>> למאמר הבא בסדרה - בייק טורינג - חלק ג' - הציוד - הקישו כאן
>>>>>להצעות לטיולים בארץ בהדרכת חן, לזוגות, למשפחות ולקבוצות הקישו כאן

צרו איתנו קשר