בייק טורינג - bike touring - חלק ג'
פרק שלישי - ציוד
*כתב וטייל: חן לבני מדריך במועדון 500 וואט עמקים

אני עוקב בפייסבוק אחרי אנשים שיצאו לטיול של חודשים  עם אופני "מדבקה/ תאילנדים", שק"ש מצ'וקמק יד שניה, יריעת בד במקום אוהל וציוד אישי ארוז בתיק בית ספר - ואין לי ספק שהם נהנים מהטיול שלהם. רוצה לומר שאפשר לטייל גם עם מעט מאוד ציוד, אבל למי שרוצה אין לי ספק שציוד טוב משפר את איכות החוויה.  





האופניים:

האופניים המתאימים ביותר לטיול מסוג הזה הם אופני טורינג ייעודיים עם מיתקונים לסבלים לנשיאת הציוד ( Kona sutra, Trek520  וכו' ). 
אבל למי שלא מתכנן להפוך את זה לעניין קבוע אין סיבה להשקיע. 

באופן עקרוני כל זוג אופניים שיש לו הברזות לחיבור של סבל מאחורה ואפשרות לחבר מנשאי בקבוקים במשולש הקדמי יכול להתאים  (אופני שיכוך מלא פחות/לא מתאימות). 
חשוב שהאופניים יהיו במצב מכני טוב ושכל החלקים המתבלים (שרשרת, כבלים, רפידות בלם, צמיגים וכו' יהיו במצב טוב ). 

בעיני חשוב יותר מהרגיל שהאופניים יתאימו לכם, שהמושב יהיה נוח וגם מומלץ לבצע איתם מספר רכיבות מבחן ארוכות כולל עם ציוד לפני הטיול לוודא שהכל עובד.




מנשאים ותיקים:

הארגון ה"קלאסי" של ציוד על אופני תיור הוא של שני סבלים: קידמי ואחורי. 
על כל אחד מהם מרכיבים שני "תיק אוכף" קטנים ( 15 ל') מקדימה וגדולים (20-30 ל' תלוי בדגם) מאחור, סה"כ כ 80 ליטר שזה מקביל לתרמיל גב גדול. בנוסף אפשר לקשור את האוהל, שק השינה וציוד נוסף על הסבל האחורי. 

מומלץ גם להרכיב על הכידון תיק קידמי עם פירוק מהיר ורצועת נשיאה לכתף, בתיק הזה מכניסים את הניירות (ארנק, דרכון וכסף ) והפריטים החשובים (טלפון, מטען, מצלמה וכו' ) שלא רוצים ולא מומלץ להשאיר על האופניים כשיורדים לקפה/ סיור במוזאון / טעימת יין ביקב.... וכו'.


יש מספר רב של חברות שמתמחות בייצור סבלים ותיקים במגוון של מחירים החל מתיקים וסבלים בדולרים בודדים מסין ועד לחברות כמו Ortlieb  לתיקים, Tubus לסבלים או Blackburn  לשניהם שסט תיקים שלהם יכול להגיעה ליותר מ 200 יורו.  

בניגוד להרבה מקומות אחרים, כאן בדרך כלל אתה מקבל את מה שאתה משלם עליו ולטעמי שווה להשתמש  (לקנות או להשאיל לטיול הראשון ) בתיקים היותר טובים ולא להתפשר על משהוא זול שנשבר/ נקרע בדיוק ברגע הכי פחות מתאים או שבגשם הראשון כל הציוד נרטב.



בגדים וציוד כללי

אחד הדברים המרכזיים בטיול אופניים מהסוג הזה הוא העובדה שאחרי שאתה חוזר מהטיול אתה מגלה ש 90% מהבגדים שיש לך בארון, מהכלים שיש לך במטבח וכו', בעצם מיותרים ל90% מהזמן. 

הצורך לצמצום מקסימאלי בכמות הציוד והחובה לאזן בין הנוחות, הרצון להיות מוכנים לכל מז"א וסיטואציה והיכולת להעמיס ובעיקר לרכוב עם אופנים מפוצצות בציוד, מחייבים אותך לשאול את עצמך מה הוא הציוד הבאמת חיוני שאותו צריך ומה זה מותרות שסתם מכבידות על האופניים. 
רשימת הציוד הסופי תלויה באופי הטיול, עונת השנה, המסלול (הררי או לא) ואופי המטייל.


טיפים לגבי אריזת התיקים :

אם אתם יוצאים עם תיקים שאינם אטומים למים שווה לארוז את הציוד בתוך שקיות ניילון בתוך התיקים – באירופה יורד גשם גם בקיץ.

מאוד נוח לארוז את הבגדים  בתיקים בתוך "קוביות רשת" לאריזה שמוכרים בריקושט במטייל וכו' זה עוזר לשמור על הסדר. 

אל תצאו מהארץ עם תיקים "מפוצצים" קחו בחשבון שצריך להכניס לתוכם אוכל וגם כמה מזכרות שתרצו לקנות בטיול.

מצורפת רשימת ציוד שאני משתמש בה לטיולים בשנים האחרונות:

הרשימה מפורטת כאן  מותאמת גם לטיול ארוך של כמה שבועות  במז"א טוב, כמובן שהיא איננה "תורה" אלא יותר סוג של המלצה מפורטת. וכל אחד יכול להוריד ולהוסיף כרצונו.

ביגוד
כללי : תחום הביגוד יש "החלטה עקרונית" שצריך לקבל האם רוכבים עם בגדי רכיבה של רוכבי כביש (לייקרה צמודה) או בגדים בגזרה יותר "רגילה"  בגזרת טי-שירט. זו החלטה אישית של כל אחד ואני יכול רק לתת כמה נקודות לכאן או לכאן-

רכיבה עם סט בגדי רכיבה ייעודיים:
יתרונות  - יותר נוחים לאקט של רכיבה, קל מאוד לכבס ולנקות, מתייבשים מהר, ארגון הכיסים בחולצה מאוד נוח למי שרגיל. 
חסרונות – פחות נוח להסתובב איתם שלא על האופניים, לא וורסטיליים, ענייני "צניעות" ודימוי גוף.

רכיבה עם בגדים בגזרה רגילה:
הבהרה -כשאני אומר "גזרה רגילה" אין הכוונה לבגדים רגילים אלא לבגדי טיול/ רכיבה שנראים כמו בגדים רגילים ועשויים מחומרים נושמים שקל לכבס ושמתייבשים בקלות.

יתרונות - יותר ורסטיליים אפשר ללבוש אותם גם בערב/ בטיסה מבלי שזה יראה מגוחך או לא נוח. חוסכים מקום - לא צריך סט לרכיבה וסט רגיל, פחות "חושפניים". 
חסרונות - פחות נוחים ברכיבה -בדגש על המכנסיים, יכולים להיות יותר חמים מבגדי רכיבה ייעודיים.

טיפ: בכל הרכב של בגדים שנלקח לטיול מומלץ להשתמש במכנסי לייקרה עם "פד" ייעודיים לרכיבת גם אם לובשים אותם מתחת למכנסיים רגילים, זה יותר נוח ומקטין את הסיכוי לשפשפות. 

רשימת ביגוד: 
הרשימה והכמויות מייצגות רציונל של כביסה כל 3-4 ימים.

ביגוד רגיל שאינו לרכיבה:
2זוגות תחתונים – רצוי מבד סינטטי שמתייבש בקלות
לבנות המין החזק – חזיה.
זוג תחתוני בוקסר כותנה סוג של פיז'מה. 
חלצת טריקו T  לשינה.
חולצת טריקו T   "ייצוגית" כותנה רחבה ונוחה.
מכנסיים ארוכים - מכנסי טיולים סינטטיים, עדיף כאלו עם ריצ'רץ' שאפשר להפוך לקצרים.
זוג גרביים נוחים.
כובע – רצוי עם מצחייה/ כובע רכיבה cup
מכנסי ספורט עם ביטנה/ בגד ים מכנס דו שימושי גם להליכה וגם לרחצה.
כפכפים – קטנים ומינימליים למקלחות בקמפינג ולמחנה בערב.

ביגוד רכיבה:
3 זוגות מכנסי רכיבה  - מכנסי לייקרה  ייעודיים לרכיבה עם ריפוד, אפשר בגזרה רגילה או בגזרת ביב.
לבנות המין החזק  - לפחות שתי חזיות ספורט.
2-3 חולצות רכיבה – חולצות "אופניים" או חולצות רגילות.
גופיית רכיבה - "גופיית בסיס". בארץ זה לא ממש נדרש באירופה בעיקר באזורים הגבוהים זה מאוד עוזר.
ווסט רכיבה -קל לא תופס מקום וורסטילי.
כפפות קצרות.
נעליים - נעלי רכיבה למי שרוכב עם קליטים, עדיף נעלי שטח שמאפשרות הליכה ולא רק רכיבה.
קסדה.
משקפי שמש.
שני זוגות גרבי רכיבה.
2 באפ  buff/ בנדנה - כמעט לא תופס מקום, ללא משקל  - מתאים כצעיף, כובע, וכו'.

ביגוד גשם:
מעיל גשם  - להשקיע במעיל איכותי! צריך מעיל  מתאים לגשם אירופאי שאפשר לרכב איתו ימים שלמים בחוץ, זה לא חייב להיות מעיל רכיבה ייעודי חשוב שיהיה אטום ונושם.
מכנסי גשם  - אין צורך להשקיע - כל "מכנסי גשם" בחנויות המטיילים יתאימו.
כובע - מומלץ להביא כובע מצחייה שאפשר ללבוש מתחת לקסדה של האופניים - זה עוזר מאוד בגשם
ערדליים  - כיסוי נעלים לנעלי רכיבה שמתאים לגשם ושומר את הרגליים חמות.

ביגוד למזג אויר קר: 
לא מדובר על מסע ארקטי אבל באזורים גבוהים יכול להיות קר בלילה.

מעיל פוך קל- משהו בסגנון של יוניקלו, קל ולא תופס מקום, טוב לסוף היום במחנה, טוב להסתובבות בעיר וטוב כשיכבה לרכיבה על האופניים בימים קרים.
חולצת/ ג'קט רכיבה חם – שרוולים ארוכים.
גטקס - לשינה בלילה.
גופיה טרמית ארוכה - לשינה ורכיבה.
שרוולי רגליים - שרוולים חמים לרכיבה.
שרוולי ידיים -כנ"ל
כפפות חמות.



ציוד קמפינג

אוהל - להשקיע!  אם מתכננים לישון בקמפינג צריך אוהל קל, חזק ואטום למים, לזכור שזה הבית שלכם לטיול, בין אם זה שבוע, חודש או חודשיים. עצוב מאוד לקום באמצע הלילה בשק"ש רטוב. 
יריעת בסיס - מומלץ לא להקים את האוהל ישירות על הקרקע אלא לפרוס מתחתיו יריעה בד"כ של ניילון או בד שקים - אפשר לקנות יריעה ייעודית ברשת או לגשת לכל חנות חומרי בניין ולקנות כמה מטרים, מעט יותר גדול מהאוהל - עוזר לשמור על האוהל היקר שקניתם ובידוד נוסף מהאדמה הקרה.
שק"ש - קטן וקל. אפשר לבחור בהתאם לאיזור ולעונת השנה של הטיול - מומלץ אחד עם comfort zone של 0 מעלות. גם כאן כסף קונה איכות שמתבטאת במשקל גודל ובחימום.
מזרון - מזרון מתנפח לטיולים או מזרון פלציב.
כמה מטרים של מיתרים - רב שימושי לחיזוק האוהל, כחבל לייבוש כביסה ולקשירה כללית.
אטבי כביסה.
אבקת כביסה, אופציונאלי – אם מתכננים לכבס את הבגדים אפשר לקנות בטיול, בד"כ יש בקמפינגים, או להביא מהארץ בקבוק קטן.
פנס ראש +סוללות
גומיית קשירה לסבל/ אוהל.


ציוד אישי:
כלי רחצה - מברשת ומשחת שיניים, סבון, כלי גילוח (לגברים) דיאודורנט, מגבת, רצוי מגבת טיולים לא גדולה ושמתייבשת מהר.
קרם הגנה מהשמש.

עזרה ראשונה
פרצטמול -אקמול, דקסמול וכו'.
איבופריפן - אדוויל, נורופן וכו'.
אנטיביוטיקה - להתייעץ עם רופא ולקחת כמה כדורים של אנטיביוטיקה כללית
קרם נגד שפשפות- חשוב מאוד לימים ארוכים על מושב האופניים 
משחה אנטיספטית
פד גזה
אגד מדבק - לייקופלסט שקוף
פלסטרים
מחט
ניירת רפואית רלוונטית. אם יש לכם תרופות אישיות כדאי להצטייד באישור רופא עבורן.

ציוד כללי:
שעון
דרכון + צילום
צילום של כרטיסי הטיסה חזרה.
רישיון נהיגה.
כרטיס אשראי + קוד רלוונטי חובה.
כרטיס ביטוח חיים.
כסף מזומן.
משקפי קריאה - לאנשים בגילי.
ספר -לא חובה.
פנס ראש - חובה!
מפות - אופציונאלי.
עט+ פנקס/ מחברת - יש דברים שאי אפשר לרשום בטלפון.
מרקר .
מצלמה - למי שרוצה וצריך.
מתאמי חשמל לאירופה X2
טלפון סלולרי + מטען רלוונטי.
כל כבלי ההטענה והמתאמים הנחוצים לכלל המכשירים החשמליים שיש לנו כולל מפצל קטן שיאפשר להטעין 2 במקביל.
תכשיר נגד יתושים
קרם לשפתיים
קרם לחות (שפופרת קטנה).
דיסק און קי -עם מפות רלוונטיות + אפשרות  להעביר אליו תמונות מהמצלמה.
כבל + מנעול - לא צריך כבל עבה, אבל עדיף שתהיה אפשרות לנעול את האופניים.

כלים עבודה וחלפים 
האופניים יכולים להתקלקל וגם באירופה יכול להיות שתצטרכו לעשות תיקון שטח עד שתמצאו חנות.
2 בקבוקי מים לאופניים -  באירופה בד"כ אין בעיה למצוא מים כמעט בכל מקום ואין צורך לסחוב כמויות גדולות של מים
פנס קדמי - קטן לשעת חירום. מי שמתכוון לרכב בלילה צריך פנס מקצועי או שישקול דינמו.
נצנץ אחורי -חשוב מאוד גם ברכיבת יום.
משאבה – להשקיעה, צריך משאבה טובה ולבדוק שהיא עובדת ומתאימה לוונטיל שיש לכם.
2 פנימית ספֶּר
ערכת תיקון פנצ'רים
שמן שרשרת (בקבוק קטן שנסגר היטב)
סמרטוט
מולטי טול
מפתח אלן - 2.5,4,5,6
פלייר קטן/ לדרמן.
ברגים להחלפה -לאופניים, לקליטים (מי שרוכב עם)  ובעיקר לסבלים. לא צריך הרבה.
מפתח שרשרת+ חוליה מחברת- לוודא שזה מתאים לשרשרת שלכם.
מפתח שפיצים – לוודא שהוא מתאים לשפיצים שיש לכם על האופניים.
Duct Tape (איזולירבנד חבלה - המקורי) - חומר הפלא מתקן כל דבר.
אזיקונים -בכמה אורכים.

מילה לגבי חלקי חילוף לאופניים: גם אם אתם לא יודעים איך לטפל ולהחליף הכל, במידה ויש לכם את החלקים המתאימים כל חנות אופניים או אפילו רוכב אחר עם ידע  טכני ידעו  לעזור לכם ולתקן לכן קחו קצת חלפים לרוב זה לא כבד ולא תופס הרבה מקום אבל יכול להציל לכם את הטיול.

שפיצים להחלפה ( כולל הניפלים), מחוברים באיזולירבנד לשילדה. לא תדעו שהם שם עד שתצטרכו אותם.  
רפידות בלם להחלפה.
כבל הילוכים וכבל ברקס.
קליט ספייר עם הברגים – למי שרוכב עם קליטים.
חוליה מחברת לשרשרת האופניים -לוודא שהיא מתאימה לשרשרת שלכם.
"אוזן" ספייר.

סיכום
יצא מאמר של יותר מ 4000 מילים ו 13 עמודים והייתי יכול לכתוב כפול....
ברור לי שאי אפשר לכסות תחום כ"כ רחב במאמר אחד אבל נראה לי שכיסיתי הרבה בסיסים של ידע
אני מקווה שזה עוזר למי שמעוניין להתחיל 
ונסיים בציטוט של המר"ן דר' סוס:
"כשיוצאים מגיעים למקומות מופלאים"

>>>>>>>למאמר הקודם - בייק טורינג חלק ב - הטיול עצמו - ליחצו כאן
>>>>>>>למאמר הבא - באופן פרדוקסלי - אימוני אופניים כיפיים ב100 מטר - ליחצו כאן
>>>>>>>להצעות לטיולים בארץ בהדרכת חן, לזוגות, למשפחות ולקבוצות הקישו כאן

צרו איתנו קשר